Bixby Creek Bridge, Big Sur, California, USA 2020 (Print Size: 24 in x 24 in / 61 cm x 61 cm) サンフランシスコからカリフォルニアのPacific Coast Highway (PCH)を3時間ほど南下すると、断崖絶壁が続くビッグ・サーの海岸線に出る。ここは多くの風景写真家が夢見る美しい場所で、今まで数限りないほどの写真が撮影されている。私もそのような写真家の一人で、ロサンゼルスとサンフランシスコの間をドライブするたびに1931年に建造されたこの美しい橋 (Bixby Creek Bridge) を撮影してきた。3月中旬に新型コロナが猛威を揮いそうな気配の中で、人気のないPCHを静かに南下した今回の旅では、カリフォルニアの海岸線がひときわ美しく輝いていた。残念ながらウェブサイトでは作品の発する繊細な感覚を伝えられないので、近いうちにプリント作品を展示する機会を設けたいと思う。
旅で撮影した写真が作品になる確率はとてつもなく低い。旅の間はどのショットも最高の出会いだと手ごたえを感じ、毎日充実した時間を味わう。しかしながら、旅から戻り、撮影された画像を時間をかけて眺めていると、そのほとんどが駄作だとわかり、毎回愕然とする。子供のような素直な目で捉えたものを除き、ほとんどの写真からは旅のその場で感じたトキメキが引き出せないのだ。光は良いし、構図も良い、そして対象がしっかり表現できている・・・が、それを見ている自分の心の動きが表現できないものはどれも駄作だ。「良い作品をつくるためには、イメージが典型化されている有名な場所を撮るな」、とその道に長くいる人々は言う。それも一理あると長い間私も思ってきた。しかし、最近は、そういうことは2次的なことで、何でも撮りたいものは撮れば良いと思うようになり、自由に羽ばたくようになった。そして、作品になるかどうかは、描こうとしている対象物そのものよりも、心のトキメキがどう表現されているかが大切だと思うようになった。「人生がときめく片付けの魔法」ならぬ、「人生がときめく作品づくりの魔法」。『その写真、トキメキますか?』 ・・・That's a good question! Big Sur, California is a beautiful place dreamed by many landscape photographers, and countless photographs have been shot. I am one of those photographers, and I have photographed many shots of this beautiful Bixby Creek Bridge, built in 1931, every time I drove between Los Angeles and San Francisco. In the midst of March, when the COVID-19 seemed to be raging, while I was quietly heading south on the Pacific Coast Highway (PCH), the California coastline was shining stronger than ever. The probability that a photo taken during a trip becomes a piece of artwork is extremely low. During a trip, I feel that every shot is a great encounter, and satisfying. However, upon returning from the trip and after carefully inspecting the images, I find that most of them are not suitable for my artwork. The major reason is that in my photograph I cannot feel the excitement I felt on the spot while traveling. It will not become my artwork useless I feel my heartbeat in it. To make a good artwork, photographic experts say, "avoid going to well known places" where everyone is familiar and images are stereotyped. I thought that it makes sense, but these days, I feel that is not a primary concern, and I have come to think that I should to go to wherever I want to go and photograph whatever I want to shoot, and I am completely free. I think that whether or not it becomes an artwork does not depend on the subject being photographed, but on whether or not my heartbeat is in the photograph. Print Size: 30 in x 79 in / 77 cm x 200 cm 100% View 今回から毎月、このサイトのホームページに近作を一点ずつ掲載しようと思う。
今月の作品は2019年6月にニューメキシコ州のサンタフェからタオスに向かう途中、ネイティブアメリカン(インディアン)の居住地で撮影した。ニューメキシコ州の6月は、青い空に綿雲がポカポカ浮かんでとても美しい。乾燥した砂漠に注ぎ込む光や熱い風がつくり出す大自然の芸術作品に囲まれていると、いつも幸せな気分になる。そして、見渡す限り地平線に囲まれた大地をドライブしていると、地球という小さな星を旅している感覚が強くなる。 最近は電子メディアの発展が目覚ましく、芸術表現との関わりも深くなりつつあるが、このようなウエブサイトでプリント作品の魅力を伝えようとすると、紙という伝統的なメディアと、PC・タブレット・スマホなどの新しいデジタルメディアとの違いが大きいのに気づく。私の作品は大判プリントが多いので、反射光と透過光の違いや一般的なPCの画面サイズと解像度の制約などから、デジタルメディアでは表現しようとしている内容を伝えにくい。先ほどこのサイトのホームページに掲載したパノラマ作品は横巾が2mだが、普通の大きさのPC画面では20~30cmになり、表現したい細部をじっくり見ることができないし、紙や顔料の持つ風合いも伝えることは難しい。最近は家庭用テレビのサイズが大型化しているので、近い将来には大判作品の紹介にはパソコンよりもネットに接続したテレビの方が良くなるかも知れない。また、色味や輝度・コントラストなども個々のデバイスごとに異なることも問題なので、より高い次元の画質の標準化も望まれる。いずれにせよ、美術表現という視点に立つと、紙媒体のもつ価値は簡単には電子メディアで置き換えられるとは思われないから、これからも展覧会などを通じて、プリント作品の魅力を多くの人に伝えていく地道な努力をしていきたい。 Starting this month, I will regularly introduce a recent work on the Home Page of this website. The panoramic work posted for this month was photographed in New Mexico, USA, on the High Road to Taos in June 2019. June is one of the most beautiful seasons in New Mexico with cotton-like clouds in the blue sky. I felt very happy being surrounded by the artworks created by the sunlight and dry air of the desert. Driving through the vast area of horizon made me feel like traveling through a tiny planet called the Eath. When trying to convey the impression of an original print on my website, The difference between traditional paper media and new media such as PCs, tablets and smartphones becomes an obstacle. Most of my works are large-format prints, so it is difficult to convey the impression due to the restrictions on the screen size and resolution of typical PCs. For example, the panoramic work just posted on the website today has a width of 2 m, but it becomes 20 to 30 cm on an average PC screen, and you cannot see the details. Since the size of TVs has increased significantly, TVs may become better media to convey the impression of such works, but still the quality of printing on paper media is overwhelmingly high. I will continue to demonstrate the value of printed photographic works through various exhibitions. |
MY STUDIO JOURNAL
"Photography is Life" Archives
March 2021
Categories |